مبانی نظری و پیشینه تحقیق سیستم های سنتی و نوین ارزیابی عملکرد 47 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سیستم های سنتی و نوین ارزیابی عملکرد 47 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری ارزیابی عملکرد
پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد
مبانی نظری سیستم های سنتی ارزیابی عملکرد
پیشینه تحقیق سیستم های سنتی ارزیابی عملکرد
مبانی نظری سیستم های نوین ارزیابی عملکرد
پیشینه تحقیق سیستم های نوین ارزیابی عملکرد

رفتن به سایت اصلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سیستم های سنتی و نوین ارزیابی عملکرد نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت که در آن چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مورد بررسی قرارمی گیرد

 

 

 تاريخچه ارزيابي عملكرد
سابقه ارزيابی به گذشته‌های بسيار دور بر مي‌گردد. مطالعات نشان می‌دهد كه همواره در شكل گيری اجتماعات بشری تحت عنوان قبايل، پديده تقسيم كار در بين اعضای قبيله در مواردی نظير شكار، ايجاد امكان استراحت و غيره وجود داشته است. در اين دوران ارزيابي عملكرد به صورت ابتدايی موجود بوده است به گونه ای كه افراد موفق به گرفتن پاداش يا احتمالاً ترفيع مقام نايل شدند. نظام ارزيابی عملكرد به صورت رسمی، در سطح فردی و سازمانی از سال1800 ميلادی توسط رابرت اون در اسكاتلند در صنعت نساجي برای اولين بار مطرح گرديد، بطوريكه كالاهای توليد شده با استفاده از چوب‌هايی در رنگ‌های مختلف درجه بندی شدند كه اين كار در واقع نوعی ارزيابی از كيفيت و يا ستاده سازمان بوده است.در عصر حاضر، ارزيابی عملكرد در مقايسه با گذشته تكامل يافته و هم ‌پا با سير توسعه انديشه‌های مديريت، فرايند، ماهيت و كاركردهای ان توسعه و گسترش زيادی يافته است (دفتر ارزیابی عملکرد مدیریت، 1380).

 

 

 ارزيابي عملكرد در ايران
تاریخچه ارزیابی عملكرد در ایران به قرن هفتم هجری برمی‌گردد. این موضوع نخستین بار از سوی خواجه رشیدالدین فضل‌الله مطرح شد. قرن‌ها پس از آن در سال ۱۳۴۹ در كشور مقرر شد مدیریت و نحوه انجام امور مورد ارزیابی قرار گیرد. به این منظور مركز ارزشیابی سازمان‌های دولتی در نخست وزیری تشكیل شد. در سال ۱۳۵۲ با آغاز برنامه پنجم عمرانی به موجب بند ۸ ماده ۵ فصل سوم قانون برنامه و بودجه كشور، وظیفه ارزیابی عملكرد دستگاه‌های اجرایی به عهده سازمان برنامه و بودجه گذاشته شد و به همین منظور معاونت ارزشیابی سازمان‌های دولتی در این سازمان تشكیل شد.

در سال ۱۳۵۴ براساس اصلاحیه مورخ 28/12/1353 قانون استخدام كشوری و به موجب بند ۶ قسمت ب ماده ۶۰۴ قانون مذكور وظیفه ارزشیابی و كارایی در دستگاه‌های اجرایی كشور، به منظور راهنمایی آنها در جهت برقراری روش‌های صحیح اداری و اصول مدیریت و گزارش آن به نخست وزیر، به سازمان امور اداری و استخدامی‌كشور منتقل و در پی آن دفتر ارزشیابی سازمان‌های دولتی تشكیل شد. در سال ۱۳۵۹ دفتر ارزشیابی سازمان‌های دولتی در سازمان امور اداری و استخدامی‌كشور منحل و اقدامات مربوط به ارزیابی كارایی و عملكرد دستگاه‌های اجرایی تا سال ۱۳۷۶ متوقف شد. در سال ۱۳۷۹ نیز پس از ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی‌كشور و تشكیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور، این وظیفه برعهده دفتر ارزیابی عملكرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور گذاشته شد (کریمی،1385)

 

 

 ديدگاههاي سنتي و نوين در ارزيابي عملكرد 
نظام ارزيابی عملكرد را می‌توان از زوايای متفاوتی مورد بررسی قرار داد. دو ديدگاه مهم در خصوص ارزيابی عملكرد وجود دارد: 1) ديدگاه سنتی و 2) ديدگاه نوين. در ديدگاه سنتی، مهمترين هدف ارزيابی، قضاوت و ارزيابی عملكرد می‌باشد در حالی كه در ديدگاه مدرن، فلسفه ارزيابی بر رشد و توسعه و بهبود ظرفيت ارزيابی شونده متمركز شده است. ساير تفاوتهای اين دو ديدگاه را می توان به صورت زير بيان كرد:

نقش ارزيابي كننده: در ديدگاه سنتی ارزيابی كننده، هادی، مشورت دهنده و تسهيل كننده عمليات و عملكردها مي باشد.
دوره ارزيابي: در دیدگاه سنتی ارزیابی عملکرد، مهمترین هدف ارزیابی قضاوت و ارزیابی عملکرد می‌باشد. دیدگاه سنتی عملکرد دیدگاهی گذشته نگر دارد. در حالی که در دیدگاه مدرن فلسفه ارزیابی بر رشد و توسعه و بهبود ظرفیت ارزیابی شونده متمرکز شده است و ارزیابی در راستای چشم انداز و اهداف آتی سازمان برنامه ریزی واجرا می‌شود (نجفی و سایرین،1388: 161-147)

هدف: در ديدگاه سنتی هدف كنترل ارزيابی دهنده و مچ گيری است و اعمال سبك دستوری و محاكمه‌ای از ويژگي های بارز آن به شمار مي‌آيد در حالي كه در ديدگاه مدرن، هدف اموزش، رشد و بهبود بهسازی افراد و سازمان اهداف می‌باشد. 
دلیل این‌که امروزه بیشتر سیستم های ارزیابی عملکرد‌‌سنتی ، استاتیک می‌باشند این است که این سیستم ها در برابر تغییرات داخلی و محیط خارجی سازمان پویا و حساس نیستند (رمضان زاده، 1390).

 

 

 سیستمهای  ارزیابی عملکرد سنتی و نوین
در بررسی فلسفه وجودی ارزیابی عملکرد با دو دیدگاه سنتی و نوین روبه رو می شویم. بسیاری از انتقادات مربوط به سیستمهای سنتی ارزیابی عملکرد ناشی از ناکامی آنها در سنجش و نظارت بر ابعاد چندگانه عملکرد به واسطه تمرکز بیش از حد بر شاخصهای مالی است (زالی،1388) که این امر ریشه در تئوری های اقتصادی دارد. 
اما شاخصهای مالی به تنهایی نمی توانند تصویر مناسب و کاملی از فعالیتهای داخل سازمان برای طراحان سیستمهای کنترل مدیریت فراهم کنند (رجاییان.1384)

 

استفاده از شاخصهای مالی به عنوان تنها معیار در ارزیابی عملکرد اثرهای نامطلوب زیر را به دنبال خواهد داشت:
1-  عمدتا” کوتاه نگرند. لذا مدیرانی که عملکردشان با شاخصهای مالی ارزیابی می شود ترغیب می شوند که با خطر انداختن ارزشها و عملکرد بلند مدت سازمان. نتایج مالی کوتاه مدت را بهبود بخشند. بطور مثال کاهش هزینه های تحقیق و توسعه آموزش گر چه در کوتاه مدت با کاستن هزینه های سازمان سود کوتاه مدت را افزایش می دهد ولی در بلند مدت موقیت رقابتی سازمان را به خطر می اندازند.

 

2-شاخصهای مالی کلان نگر نیستند و عوامل بیرونی موثر بر فعالیتهای سازمانی را در نظر نمی گیرند. لذا دید محدودی به مدیران می دهند وآنها را وا می دارند که به سازمان به عنوان یک سیستم بسته نگاه کنند.

 

3-عمدتاً شاخصهای مالی گذشته نگر و تاخیر دارند. به این معنی که خود حاصل بهبود عملکرد سازمان در حوزه های دیگرند.این شاخصها عمدتاً حاصل شاخصهای پیش رو هستند. کاهش زمان معرفی محصول به بازار زمان فرآیند افزایش بازده فرآیندهای عملیاتی و…شاخصهای پیش رو بوده ومی توانند موجب بهبود شاخصهای تاخیرداری نظیر سودآوری و نرخ بازده سرمایه شوند. بی توجهی به شاخص های پیش رو موجب می شود که روابط علت و معلولی بین شاخص ها در نظر گرفته  نشود و سازمان نتواند مسیر بهبودعملکرد مالی خود را بیابد.

 

4-شاخصهای مالی با یک کاسه کردن عملکرد تمامی اجزاءی سازمان در چند معیار نمی توانند مبنایی برای ارزیابی عملکرد واحدها و فرآیندهای سازمانی قرار گیرند. به عبارتی افزایش سود می تواند حاصل  مجموعه ای از بهبودهای علی و معلولی در سازمان باشد. در این مجموعه برخی واحدها و فرآیندها موثرتر و برخی کم تاثیرتر بوده و حتی ممکن است برخی واحدها و فرآیند عملکرد نامناسبی داشته باشند ولی برآیند کلی (به علت عملکرد خوب دیگر واحدها، فرآیندها و یا عوامل بیرونی) مناسب باشد.

 

5-کنترل مالی صرف ممکن است مدیران را ترغیب کند که داده ها را دستکاری کنند. مثلاً مدیران ممکن است با استفاده از روشهای حسابداری از درآمد آینده برای اهداف جاری قرض بگیرند. از آنجا که در تعیین اهداف مالی در بودجه هر دوره مدیران نفوذ زیادی دارند. ممکن است آنها اهدافی را وضع کنند که به راحتی بتوان به آنها دست یافت.

 

6-کارکنان و نیروهای اجرایی سازمان دید محدودی نسبت به شاخصهای مالی دارند و درک اینکه چه فعالیتی در حوزه کاری آنان موجب ارتقاء و بهبود شاخص های مالی (نظیر نرخ بازده سرمایه و سودآوری) می شود برای آنها دشوار است. لذا نمی توانند فعالیتهای خود را در جهت بهبود این شاخصها جهت دهی کنند (نجمی و زارعی، 1387).

 

در مقاله زالی در سال 1388 وان بیان کرد که تکیه بر معیارهای مالی صرف برای اطمینان از اینکه استراتژی خوب اجرا شود کافی نیست. از این رو صاحبنظران و دست اندر کاران به جستجوی شیوه ها و سیستم های نوین ارزیابی عملکرد می پردازند که تا حد امکان نقطه ضعف ها ی سیستم های سنتی را نداشته و پاسخگوی مشکلاتی که به آنها اشاره شد باشند (زالی، 1387).پیتر دراکر در این زمینه به عنوان معضل سنجش ارزیابی عملکرد چنین بیان می دارد: ((سنجش سنتی عملکرد برای ارزیابی کسب و کار کافی نیست. دلیل اصلی اینکه چرا ارزیابی سنتی در تامین نیازهای جدید کسب و کار موفق نمی شود، ریشه در شاخصهای ناقص و ضعیف دارد. تاکید بر شاخص های حسابداری بیانگر دیدگاههای تاریخی به عملکرد مالی شرکتها می باشد. این شاخص ها نتیجه عملکرد مدیریت است نه علت آن.))

 

 

 

 فهرست مطالب 
ارزیابی عملکرد
2-1-1- مقدمه    11
2-1-2- تعاریف ارزیابی عملکرد    11
2-1-3- تاريخچه ارزيابي عملكرد     13
2-1-3-1- ارزيابي عملكرد در ايران     13
2-1-4- ديدگاههاي سنتي و نوين در ارزيابي عملكرد      14
2-1-5- سیستمهای  ارزیابی عملکرد سنتی و نوین    15
2-1-5-1- سیستمهای سنتی ارزیابی عملکرد      16
2-1-5-1-1- سیستم اندازه گیری حسابداری     16
2-1-5-1-2- روش ABC      17
     2-1-5-1-3- روش ارزش افزوده اقتصادی      17
     2-1-5-1-4- روشهای ارزیابی عملکرد افراد      18
     2-1-5-2- سیستمهای نوین ارزیابی عملکرد    18
     2-1-5-2-1- نظام مدیریت کیفیت ایزو     18
     2-1-5-2-2- نظام مدیریت بر مبنای هدف    19
2-1-5-2-3- نظام مدیریت کیفیت جامع    19
2-1-5-2-4- روش بالدریج    20
2-1-5-2-5- نظام مدیریت هوشین    20
2-1-5-2-6- مدل تعالی سازمانی اروپا    21
 

منابع

 

 

 

ارزیابی بنگاه های اقتصادی براساس الگوی ترکیبی  DEA و EFQM

ارزیابی بنگاه های اقتصادی براساس الگوی ترکیبی  DEA و EFQM پایان‌نامه ارزیابی عملکرد سازمان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی روش های ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها انواع مدل های ارزیابی عملکرد سازمان طراحی مدل ارزیابی عملکرد…

پرسشنامه اختلالات خواب محمدی و همکاران با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه اختلالات خواب محمدی و همکاران با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه اختلالات خواب دانلود پرسشنامه اختلالات خواب پرسشنامه اختلال خواب پترزبورگ پرسشنامه اختلال خواب پیتزبورگ پرسشنامه اختلال خواب کودکان پرسشنامه استاندارد اختلالات خواب دانلود پرسشنامه…

پاورپوینت فرضیات بدیهی حسابرسی (فصل هفتم کتاب فلسفه حسابرسی تألیف حساس یگانه)

پاورپوینت فرضیات بدیهی حسابرسی (فصل هفتم کتاب فلسفه حسابرسی تألیف حساس یگانه) پاورپوینت فرضیات بدیهی حسابرسی پاورپوینت فصل هفتم کتاب فلسفه حسابرسی دکتر حساس یگانه پاورپوینت فصل هفتم کتاب فلسفه حسابرسی دکتر حساس یگانه با عنوان پاورپوینت پاورپوینت فصل هفتم…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فساد اداری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فساد اداری پیشینه فساد اداری تاریخچه فساد اداری تاریخچه فساد اداری در ایران تاریخچه فساد اداری در جهان تاریخچه ی فساد اداری مبانی نظری فساد اداری دانلود مبانی نظری فساد اداری پیشینه تحقیق در مورد…

پرسشنامه تاثیر ادراک از عدالت سازمانی بر رضایتمندی از پرداخت

پرسشنامه تاثیر ادراک از عدالت سازمانی بر رضایتمندی از پرداخت پرسشنامه ادراک از عدالت سازمانی پرسشنامه رضایتمندی از پرداخت دانلود پرسشنامه عدالت سازمانی ادراک شده رسشنامه ادراک از عدالت سازمانی پرسشنامه استاندارد عدالت سازمانی روایی و پایایی پرسشنامه عدالت سازمانی…

دانلودکارآموزی - شرکت فروررایان 112 ص

دانلودکارآموزی - شرکت فروررایان 112 ص کلمات کلیدی : دانلودکارآموزی - شرکت فروررایان 112 ص رفتن به سایت اصلی نام فایل : کارآموزی - شرکت فروررایان 112 ص فرمت : .doc تعداد صفحه/اسلاید : 107 حجم : 68 مگابایت به…

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 1 ( نحوه ارائه صورتهاي مالي)

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 1 ( نحوه ارائه صورتهاي مالي) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 1( نحوه ارائه صورتهاي مالي) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 1 استاندارد حسابداري شماره یک پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 1 پاورپوینت نحوه ارائه صورتهاي مالي…

پاورپوینت تكنيك ها و راهكارهاي عملياتي براي صرفه جويي در محيط هاي كاري

پاورپوینت تكنيك ها و راهكارهاي عملياتي براي صرفه جويي در محيط هاي كاري پاورپوینت تكنيك ها و راهكارهاي عملياتي براي صرفه جويي در محيط هاي كاري تكنيك ها و راهكارهاي عملياتي براي صرفه جويي در محيط هاي كاري تكنيك ها…

بررسی کامل و جامع نظریه های فلسفی اخلاق

بررسی کامل و جامع نظریه های فلسفی اخلاق نظریه های اخلاق نظریه های فلسفی اخلاق نظام‌های اخلاقی گونه شناسی نظام‌های اخلاقی پیامدگرایی نظام‌های اخلاقی مدل نظری اخلاق مدل نظری نظام‌های اخلاقی دانلود تحقیق نظریه های اخلاق دانلود تحقیق نظریه های…

پرسشنامه انگیزش شغلی جونز و فيفر با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه انگیزش شغلی جونز و فيفر با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه تئوري انگيزش پرسشنامه انگيزش شغلي پرسشنامه انگيزش شغلي جونز و فيفر پرسشنامه استاندارد انگيزش شغلي دانلود پرسشنامه انگيزش شغلي جونز و فيفر پرسشنامه سلسله…

ملاحظات کاربردی در سیستم های کششی القایی

ملاحظات کاربردی در سیستم های کششی القایی درایوهای کششی سیستم های تراكشن القایی سیستم های حمل و نقل الکتریکی AC ملاحظات کاربردی در سیستم های کششی القایی قابلیت احیا کنندگی موتورهای القایی دانلود مقالات مهندسی الکترونیک دانلود مقالات الکترونیک رفتن…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بانکداری الکترونیک

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بانکداری الکترونیک مبانی نظری بانکداری الکترونیک دانلود مبانی نظری بانکداری الکترونیک دانلود پیشینه تحقیق بانکداری الکترونیک پیشینه تحقیق بانکداری الکترونیک ادبیات نظری بانکداری الکترونیک فصل دوم پایان نامه بانکداری الکترونیک ادبیات و مبانی نظری بانکداری…

پرسشنامه استاندارد سازگاری اجتماعی SAS پی کل و ویسمن 1999

پرسشنامه استاندارد سازگاری اجتماعی SAS پی کل و ویسمن 1999 کلمات کلیدی : پرسشنامه استاندارد سازگاری اجتماعی دانلود پرسشنامه سازگاری اجتماعی پرسشنامه سازگاری روانی اجتماعی پرسشنامه سازگاری اجتماعی SAS پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها و سینگ 1993 پرسشنامه سازگاری اجتماعی پی…

اجرای آرای داوری خارجی در حقوق ایران

اجرای آرای داوری خارجی در حقوق ایران حل و فصل اختلافات بین‌المللی ارجاع دعاوی به داوری بین‌المللی اجرای احکام داوری خارجی بررسی کنوانسیون نیویورک شیوه‌های اجرای آرای داوری در رژیم‌های حقوقی شیوه اجرای آرای داوری در ایران موانع اجرای یک…

ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش

ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش مدیریت دانش زیرساخت های مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان زیرساختهای مورد نیاز پیاده سازی مدیریت دانش هدف از پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان پیاده…

بررسی نظریه رشد روانی اجتماعی اریکسون در روند شکل گیری هویت

بررسی نظریه رشد روانی اجتماعی اریکسون در روند شکل گیری هویت کلمات کلیدی : هویت و ابعاد آن نظریه های هویت مولفه های هویت پایان نامه انواع هویت نظریه هویت اریکسون نظریات شکل گیری هویت هویت یابی در نوجوانان و…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش هوش اخلاقی مدیران

فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش هوش اخلاقی مدیران کلمات کلیدی : مبانی نظری هوش اخلاقی پیشینه تحقیق هوش اخلاقی فصل دوم پایان نامه هوش اخلاقی مدیران مبانی نظری هوش اخلاقی مدیران پیشینه تحقیق هوش اخلاقی مدیران پیشینه داخلی…

پاورپوینت معامله پایاپای (SWAP) با تأکید بر حوزه نفتی

پاورپوینت معامله پایاپای (SWAP) با تأکید بر حوزه نفتی کلمات کلیدی : پاورپوینت قوانین معامله پایاپای (SWAP) با تأکید بر حوزه نفتی قوانین معامله پایاپای (SWAP) تعریف سواپ مقایسه تهاتر با سوآپ مقایسه معاوضه با سوآپ مقایسه جعاله با سوآپ…

پروپوزال بررسی سیستم عامل های ابری و ارائه راه حل هایی برای چالشهای پیش رو

پروپوزال بررسی سیستم عامل های ابری و ارائه راه حل هایی برای چالشهای پیش رو سیستم عامل های ابری چالش های سیستم عامل های ابری راهکارهایی برای چالش های سیستم عامل های ابری پروپوزال چالش های سیستم عامل های ابری…

نمونه سوالات درس روانشناسی رشد کودك

نمونه سوالات درس روانشناسی رشد کودك کلمات کلیدی : نمونه سوالات درس روانشناسی رشد کودك رفتن به سایت اصلی نمونه سوالات درس روانشناسی رشد کودك تعداد 43 تست اصلی از مجموع 8 فصل کتاب  به تعداد 4 صفحه pdf مناسب…

پرپوزال امکان سنجی پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در موسسات آموزش عالی

پرپوزال امکان سنجی پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در موسسات آموزش عالی بودجه ریزی عملیاتی اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه امکان سنجی طراحی بودجه ریزی عملیاتی امکان سنجی استقرار بودجه ریزی عملیاتی امکان سنجی پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی…

اجزا و مدل های هوش معنوی و مقایسه آن با سایر هوش ها

اجزا و مدل های هوش معنوی و مقایسه آن با سایر هوش ها کلمات کلیدی : ابعاد هوش معنوی مدل های هوش معنوی مولفه های هوش معنوی هوش معنوی از دیدگاه اسلام نظریه های هوش معنوی الگوهای رایج هوش معنوی…

پاورپوینت (اسلاید) برنامه ریزی شهری

پاورپوینت (اسلاید) برنامه ریزی شهری کلمات کلیدی : پاورپوینت برنامه ریزی شهری برنامه ریزی شهری تحقیق برنامه ریزی شهری برنامه ریزی شهری شهر چيست تعاريف مختلف از شهر تعریف برنامه ریزی شهری پیشینه برنامه ریزی شهری سرچشمه برنامه ریزی شهری…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوشمندی بازاریابی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوشمندی بازاریابی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوشمندی بازاریابی مبانی نظری هوشمندی بازاریابی پیشینه تحقیق هوشمندی بازاریابی پیشینه داخلی هوشمندی بازاریابی پیشینه خارجی هوشمندی بازاریابی پیشینه پژوهش هوشمندی بازاریابی پیشینه نظری هوشمندی بازاریابی ادبیات…

پرسشنامه بررسی رابطه بین عضویت مشتریان و وفاداری آنان

پرسشنامه بررسی رابطه بین عضویت مشتریان و وفاداری آنان پرسشنامه عضویت مشتریان پرسشنامه وفاداری مشتریان دانلود پرسشنامه عضویت مشتریان دانلود پرسشنامه وفاداری مشتریان پرسشنامه رابطه عضویت مشتریان و وفاداری آنان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی رابطه بین…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *