مبانی نظری و پیشینه تحقیق محافظه کاری و گزارشگری مالی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق محافظه کاری و گزارشگری مالی

مبانی نظری محافظه کاری
پیشینه تحقیق محافظه کاری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق محافظه کاری
دانلود مبانی نظری محافظه کاری
مبانی نظری گزارشگری مالی
پیشینه تحقیق گزارشگری مالی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق گزارشگری مالی
دانلود مبانی نظری گزارشگری مالی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته حسابداری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق محافظه کاری و گزارشگری مالی

 

 

 

 

چکیده

براساس مفاهیم نظری گزارشگری مالی، اطلاعاتی مفید است که دارای خصوصیت کیفی مرتبط با ماهیت و محتوای اطلاعات باشد که شامل مربوط بودن و قابلیت اتکاست. احتیاط یا محافظه کاری یکی از ویژگی‌های اصلی قابلیت اتکاست. محافظه کاری حسابداری یک رویکرد محتاطانه غالب نسبت به قضاوت حرفه ای در برآوردها و روش های حسابداری است. مدیریت در مورد چگونگی لحاظ کردن مسئولیت اختیاری خود از طریق به کارگیری معیارهای سخت گیرانه-تر برای شناسایی سود نسبت به زیان، یک دیدگاه محافظه کارانه اتخاذ می کند.

تحقیقات باسو (1997) و فولتهام و اولسون (1995) دو رویکرد برای تعریف و سنجش محافظه کاری حسابداری معرفی کرده اند؛ محافظه کاری سود و زیانی و محافظه کاری ترازنامه ای. این دو رویکرد به دو شیوه کاری مهم در تحقیقات حسابداری در زمینه محافظه کاری مبدل شده اند. در این پژوهش ما به بررسی ارتباط بین 2 معیار ارزیابی محافظه كاری كه یكی از دیدگاه ترازنامه ای و دیگری از دیدگاه سود و زیانی می باشد.

 

 

 

 مقدمه

در دنیای امروز کشورها در معرض جهانی شدن اقتصاد  ، عضو و بخشی از آن شده اند. یکی از جنبه های با اهمیت در جهانی شدن اقتصاد، سرمایه گذاران (هم در سهام و هم در اوراق بدهی) هستند که دیگر نه فقط در بازارهای محلی و بومی سرمایه گذاری نمی کنند بلکه سرمایه گذاری های سودآور را در مقیاس جهانی جستجو می نمایند.

توجه به این تغییرات ما را به سوی رشد نمایی فرصت های سرمایه گذاری هدایت می نماید که نیاز سرمایه گذاران را برای بدست آوردن اطلاعات سودمند دو چندان می کند. اطلاعات برای آنالیز (تحلیل) و محک زدن جهت انتخاب جایگزین های سرمایه گذاری و برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی و اینکه چه شرکتی جهت سرمایه گذاری انتخاب شود، مورد استفاده قرار می گیرد. پشتوانه هر تصمیم آگاهانه، مجموعه ای از اطلاعاتی است که در زمینه مورد تصمیم گیری کسب می شود. این اطلاعات چنانچه واقعیات را منعکس نسازند، اثرات سویی بر روی تصمیماتی خواهند داشت که از سوی استفاده کنندگان آن ها اتخاذ می شود. بنابراین به منظور حفظ حقوق این استفاده کنندگان نیاز به وجود مراجعی است که با نظارت بر فعالیت های تهیه کنندگان اطلاعات و بکارگیری مکانیزم های کنترلی مرتبط با موضوع، امکان اتخاذ تصمیمات نادرست را کاهش دهند.

 

سیستم های اطلاعاتی یکی از ارکان مهم جامعه امروز است. اطلاعات مالی نیز جز لاینفک و بسیار با اهمیت یک سیستم اطلاعاتی می باشد. در دنیای امروز برخلاف گذشته، با گسترش واحدهای تجاری از سطح یک واحد اقتصادی تک مالکی به سوی شرکت های بزرگ سهامی و حتی شرکت های بین المللی و چند ملیتی، استفاده کنندگان از اطلاعات این واحدها نیز به تناسب بیشتر از گذشته شده است و طیف گسترده ای را دربر می گیرد. هر یک از استفاده کنندگان متناسب با وضعیت و شرایط موجود خود با دریافت اطلاعات منتشره از سوی شرکت ها تصمیم گیری می کنند.پیشروی جوامع به سوی روحیه پاسخگویی و پاسخ خواهی نیز بر اهمیت تهیه و ارائه اطلاعات مربوط و قابل اعتماد افزوده است. بخشی با اهمیت و عمده ای از اطلاعات مورد استفاده ی استفاده کنندگان را اطلاعات مالی تشکیل می دهند.

 

پیشرفت های سریع فعالیت های واحدهای انتفاعی در دهه های اخیر، همراه با پیچیدگی های سیستم های اطلاعاتی و اطلاع رسانی، لزوم تهیه و ارائه اطلاعات مالی مربوط و قابل اعتماد را توسط واحدهای انتفاعی تشدید کرده است (شباهنگ، 1387، الف). بخش عمده ای از این اطلاعات از طریق سیستم حسابداری تأمین می شوند. صورت های مالی یکی از مهمترین گزارش های مالی است که مسئول تهیه آن ها مدیران ارشد شرکت ها هستند. هدف صورت های مالی عبارت از ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری است که برای طیف گسترده از استفاده کنندگان صورت های مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع می گردد (کمیته فنی سازمان حسابرسی، 1380، 445). صورت های مالی پس از تهیه، در اختیار استفاده کنندگان برون سازمانی قرار می گیرند. طیف گسترده این استفاده کنندگان شامل اجزای مختلفی است که عبارتند از: سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، تحلیل گران مالی، بانک ها و موسسات اعتباری، مؤسسات بیمه، دولت و… اگرچه در جوامع امروزی محدوده استفاده کنندگان بسیار گسترده تر گردیده است و پاسخگویی در مقابل جامعه، محیط زیست، نسل های آتی و… نیز مورد تاکید قرار می گیرند.

 

هر کدام از این اجزا با توجه به تنوع نیازهایشان خواستار اطلاعات خاصی هستند که تامین تمامی این نیازها از سوی تهیه کنندگان صورت های مالی غیرممکن است. از این رو هنگام تهیه صورت های مالی، به دلیل اهمیت سرمایه گذاران از نظر کثرت و نفوذ مستقیمشان بر روی تصمیمات و سیاست های شرکت به واسطه تملک سرمایه آن، به نیازهای سرمایه گذاران توجه بیشتری می شود و همچنین فرض می شود که با تأمین نیازهای سرمایه گذاران قسمت عمده ای از نیازهای سایر استفاده-کنندگان نیز تأمین خواهد شد (کمیته فنی سازمان حسابرسی، 1384).در دنیای امروز گسترش و تسهیل ارتباطات از سویی و نیاز به سرمایه های کلان جهت کسب سود بیشتر از سویی دیگر، واحدهای تجاری را بر آن داشت که به منظور انطباق با این شرایط به سمت جمع آوری سرمایه های مورد نیاز خود، از میان عموم جامعه گام بردارند. در صورتی سرمایه-گذاران و اعتبار دهندگان ترغیب به تأمین نیازهای این واحدها خواهند شد که با استفاده از صورت-های مالی، از چگونگی وضعیت مالی آن ها آگاهی یابند. در چنین شرایطی مسائل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی گریبان گیر استفاده کنندگان صورت های مالی و به ویژه سرمایه گذاران و اعتبار-دهندگان آن ها می شود.

 

صورت های مالی همچنین نتایج وظیفه مباشرت مدیریت یا حسابدهی آنها در قبال منابعی که در اختیارشان قرار گرفته است را منعکس می کنند. استفاده کنندگان صورت های مالی، برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی، غالباً خواهان ارزیابی وظیفه مباشرت یا حسابدهی مدیریت می باشند. تصمیمات اقتصادی مزبور بعنوان نمونه، شامل مواردی از قبیل فروش یا حفظ سرمایه گذاری در واحد تجاری و انتخاب مجدد یا جایگزینی مدیران می باشد (کمیته فنی سازمان حسابرسی، 1380، 445).مدیران ارشدی که مسئول تهیه صورت های مالی هستند با وقوف کامل به وضعیت مالی شرکت، از سطح آگاهی بیشتری برخوردارند و با هدف جمع آوری سرمایه مورد نیاز و منابع مالی بیشتر، دارای انگیزه هایی متفاوت از انگیزه-های سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان هستند. اشاره کوتاه به تئوری نمایندگی  یادآور نکاتی درخور توجه است:

اولین فرض تئوری نمایندگی این است که اشخاص برحسب منافع خود عمل می کنند، در حالی که این منافع لزوماً در تمامی دوره ها با منافع شرکت ها همسو و همسان نیست. فرض با اهمیت دیگر تئوری نمایندگی، قرار داشتن شرکت در تقاطع ارتباطات قراردادی است که میان مدیریت، سرمایه-گذاران، اعتبار دهندگان و دولت وجود دارد (شباهنگ، 1387، 31).

در حالیکه مدیریت سعی در حداکثر  کردن منافع خود دارد، اما ناگزیر باید این کار را در چارچوب افزایش سود خالص، بازده سرمایه گذاری یا معیار مشابه حسابداری انجام دهد و در عین حال افزایش نسبت اوراق بهادار شرکت را نیز مدنظر داشته باشد. اگرچه انگیزه اصلی مدیریت معمولاً بهبود عملکرد است، اما ممکن است مدیریت سهمی در انتخاب آن دسته از روش های حسابداری داشته باشد که سود شرکت را در آینده نزدیک افزایش دهد.

 

اگر در مقابل مدیران محدودیت ایجاد نشود، ممکن است عملکرد و خوش بینی مدیریت به دارایی ها و سود واحد تجاری نیز تسری یابد. معمولاً مدیران سعی دارند که تصویر واحد تجاری را مطلوب جلوه دهند. برای مثال ممکن است از طریق منظور کردن هزینه های یک دوره به عنوان دارایی، باعث کاهش هزینه ها و افزایش سود در صورت های مالی شوند. همچنین ممکن است داراییها و سرمایه واحد تجاری بیشتر از میزان واقعی گزارش گردد. نتیجه کلی این عملیات چنین خواهد بود که تصویر واحد تجاری بهتر از وضعیت واقعی به نظر رسد و انگیزه تزریق سرمایه و منابع مالی از طریق افراد برون سازمانی افزایش یابد.

 

در چنین شرایطی اصول و رویه های حسابداری به پشتیبانی مراجع تدوین کننده استانداردهای حسابداری، به منظور تعدیل خوش بینی مدیران، حمایت از حقوق ذینفعان و ارائه منصفانه صورت-های مالی، مفهوم محافظه کاری را به کار می برند. بدین ترتیب، محافظه کاری به عنوان یکی از اصول محدود کننده حسابداری، سال ها است که مورد استفاده حسابداران قرار می گیرد و علیرغم انتقادهای فراون بر آن، همواره جایگاه خود را در میان سایر اصول حسابداری حفظ نموده است.اصل محافظه کاری موجب می شود تا از میان روش های مختلف، روشی انتخاب و اعمال گردد که حداقل اثر افزاینده را بر سود خالص و جمع دارایی های شرکت داشته باشد. به عبارت دیگر براساس این اصل، شرکت نباید از روش هایی استفاده نماید که درآمدها و دارایی های خود را بیش از واقع و هزینه ها و بدهی ها را کمتر از واقع نمایش دهد. از این رو می توان، از محافظه کاری به عنوان مکانیزمی نام برد که اگر به درستی اعمال گردد، منجر به حل بسیاری از مسائل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی خواهد شد که جملگی برخاسته از شکاف روز افزون بین مدیران و تامین کنندگان منابع مالی واحدهای تجاری در دنیای امروز است. حال با توجه به اهمیت نقش محافظه کاری، به عنوان یکی از اصول محدود کننده حسابداری، نیاز به معیارهایی برای سنجش دقیق آن در گزارشگری مالی ضروری به نظر می رسد.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

ارزیابی ارتباط محافظه كاری سود و زیانی و محافظه كاری ترازنامه ای

 

فصل دوم: مبانی نظری و مروری بر پیشینه تحقیق…………………………………………………..17

2-1: مبانی نظری………………………………………………………………………………………………18

2-1-1: مقدمه………………………………………………………………………………………………….18

2-1-2: محافظه کاری و گزارشگری مالی…………………………………………………………….21

2-1-2-1: تعریف محافظه کاری…………………………………………………………………………21

2-1-2-2: انتقادات به محافظه کاری……………………………………………………………………27

2-1-2-3: بیان و تشریح محافظه کاری………………………………………………………………..30 

2-1-2-3-1: بیان قراردادی……………………………………………………………………………….36

2-1-2-3-2: بیان دعاوی حقوقی سهامداران………………………………………………………..44

2-1-2-3-3: بیان مالیات………………………………………………………………………………….46

2-1-2-3-4: بیان قوانین و مقررات حسابداری…………………………………………………….47

2-1-2-4: معیارهای ارزیابی محافظه کاری…………………………………………………………48

2-1-2-4-1: معیارهای خالص دارایی-ها…………………………………………………………….48

2-1-2-4-2: معیارهای سود و اقلام تعهدی………………………………………………………..50

2-1-2-4-3: معیارهای رابطه سود و بازده سهام………………………………………………….51

2-1-3: طبقه بندی محافظه کاری حسابداری……………………………………………………….52

2-1-3-1:محافظه کاری سود و زیانی………………………………………………………………..52

2-1-3-2: محافظه کاری تراز نامه-ای………………………………………………………………….53

2-1-4: محافظه کاری حسابداری و سودمندی اطلاعات………………………………………..53

2-1-4-1: قابلیت تایید و اطلاعات گزارشگری مالی…………………………………………….55

2-1-4-2: محافظه کاری و محیط اطلاعاتی…………………………………………………………57

2-1-4-2-1: اطلاعات سخت در مورد عملکرد جاری………………………………………….57

2-1-4-2-2: شاخص اطلاعات “نرم” در مورد عملکرد جاری و آتی…………………….57

2-1-5: عدم تقارن زمانی سود به عنوان معیاری از محافظه کاری……………………………58

2-1-5-1: واکنش به هنگام سود و اقلام تعهدی………………………………………………….60

2-1-5-2: واکنش به هنگام سود و جریان وجه نقد………………………………………………64

2-1-6: رابطه عدم تقارن زمانی سود با نسبت (p/B)…………………………………………..66

2-2: پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………71

2-2-1: مقدمه……………………………………………………………………………………………….71

2-2-2: تحقیقات انجام شده در خارج از ایران…………………………………………………..72

2-2-3: تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور…………………………………………………….94

2-3: خلاصه فصل دوم…………………………………………………………………………………..99

  منابع

 

ارزیابی سبک های مقابله ای و تفاوتهای فردی در آنها

ارزیابی سبک های مقابله ای و تفاوتهای فردی در آنها کلمات کلیدی : تعریف مهارتهای مقابله ای مهارت های مقابله ای مسئله مدار ارزیابی سبک های مقابله ای تفاوتهای فردی در سبکهای مقابله ای دیدگاههای نظری مهارتهای مقابله ای  سبک…

ارزیابی طرح جدید قانون كار ایران

ارزیابی طرح جدید قانون كار ایران قانون کار قوانین كار ایران طرح جدید قانون كار ایران دانلود مقاله رشته حقوق ارزیابی طرح جدید قانون كار ایران رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته حقوق ارزیابی طرح جدید قانون كار ایران…

استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی

استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی بودجه ریزی عملیاتی بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه استقرار بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی استقرار بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش…

تفسیر قانون اساسی ایران و آمریکا؛اصول،رویکردها و مراجع

تفسیر قانون اساسی ایران و آمریکا؛اصول،رویکردها و مراجع تفسیر قانون اساسی شورای نگهبان قانون اساسی تفسیر قانون اساسی ایران تفسیر قانون اساسی ایران و آمریکا تفسیر قانون اساسی آمریکا رویکرد تفسیر قانون اساسی ایران و آمریکا مراجع تفسیر قانون اساسی…

اصول هوش اخلاقی کارکنان و بررسی آن در مدیریت و دین اسلام

اصول هوش اخلاقی کارکنان و بررسی آن در مدیریت و دین اسلام کلمات کلیدی : هوش اخلاقی کارکنان اصول هوش اخلاقی کارکنان اصول هوش اخلاقی در مدیریت اصول هوش اخلاقی در اسلام تعریف و ماهیت اخلاق در کار پایان نامه…

مهارت و معیارهای ارزیابی در صفحات وب (آپدیت شده)

مهارت و معیارهای ارزیابی در صفحات وب (آپدیت شده) برنامه های سازمانی مهارت ارزیابی صفحات وب معیارهای ارزیابی در صفحات وب روشهای تست و ارزیابی وب سایت دانلود پایان نامه مهندسی نرم افزار مهارت و معیارهای ارزیابی در صفحات وب…

ارتباط‌گرایی به سوی الگوی جدید یادگیری در سازمان‌ها و مؤسسه‌ها با تأکید بر نیروی انتظامی

ارتباط‌گرایی به سوی الگوی جدید یادگیری در سازمان‌ها و مؤسسه‌ها با تأکید بر نیروی انتظامی ارتباط‌گرایی شبکه‌سازی مدیریت دانش دانش ارتباطی یادگیری سازمانی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز…

مبانی نظری شناسایی تاثیر فرآیند ارزیابی عملکرد بر بهسازی نیروی انسانی

مبانی نظری شناسایی تاثیر فرآیند ارزیابی عملکرد بر بهسازی نیروی انسانی فرآیند ارزیابی عملکرد بهسازی نیروی انسانی ارزیابی عملکرد کارکنان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی دانلود پایان نامه مدیریت منابع انسانی ارزیابی عملکرد کارکنان در سازمان ارزیابی عملکرد کارکنان در…

مقاله ترجمه شده هماهنگی نقطه سفارش مجدد تأمین کننده

مقاله ترجمه شده هماهنگی نقطه سفارش مجدد تأمین کننده کلمات کلیدی : مقاله ترجمه شده رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده درس زنجیره تأمین رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده هماهنگی نقطه سفارش مجدد تأمین کننده: یک مکانیزم هماهنگی برای…

طرح تفصیلی شهر یزد،مطالعات حمل و نقل و ترافیک

طرح تفصیلی شهر یزد،مطالعات حمل و نقل و ترافیک شبکه های ارتباطی طرح تفصیلی شهر یزد مطالعات حمل و نقل و ترافیک طرح تفصیلی شهر یزد،مطالعات حمل و نقل و ترافیک سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل…

ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی با نگاهی بر نظریه یادگیری اجتماعی راتر

ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی با نگاهی بر نظریه یادگیری اجتماعی راتر فرآیند خودكنترلی ماهیت خودكنترلی نظریه یادگیری اجتماعی راتر در مورد خودكنترلی ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی تحقیق خودكنترلی انواع خودكنترلی دانلود تحقیق خودكنترلی رفتن به سایت اصلی دانلود…

فصل دوم پایان نامه سلامت روانی فرزندان

فصل دوم پایان نامه سلامت روانی فرزندان کلمات کلیدی : مبانی نظری سلامت روانی پیشینه تحقیق سلامت روان فصل دوم پایان نامه سلامت روانی فصل دوم پایان نامه روانشناسی مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت روان فصل دوم پایان نامه…

دانلود پایان نامه در مورد خودکارآمدی کارآفرینانه

دانلود پایان نامه در مورد خودکارآمدی کارآفرینانه کلمات کلیدی : پایان نامه خودکارآمدی دانلود پایان نامه خودکارآمدی پایان نامه خودکارآمدی کارآفرینی پایان نامه خودکارآمدی کارآفرینانه دانلود پایان نامه خودکارآمدی دانشجویان پایان نامه در مورد خودکارآمدی کارآفرینی پایان نامه در مورد…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 5

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 5 مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه مدیریت ارتباط با مشتری دانلود مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری ادبیات نظری مدیریت ارتباط با مشتری…

نقد مرور زمان

نقد مرور زمان تعریف مرور زمان مرور زمان چیست مرور زمان‌ كیفری‌ در حقوق ایران‌ نقد مرور زمان‌ كیفری‌ مرور زمان در فقه‌ سنت مرور زمان کیفری در فقه‌ امامیه دانلود پایان نامه مرور زمان بررسی نظرات مختلف فقهای شیعه…

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رغبت 71 صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رغبت 71 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رغبت مبانی نظری رغبت پیشینه تحقیق رغبت پیشینه داخلی رغبت پیشینه خارجی رغبت پیشینه پژوهش رغبت پیشینه نظری رغبت ادبیات نظری رغبت چارچوب نظری…

ماهیت معامله اعضا بدن انسان در حقوق ایران

ماهیت معامله اعضا بدن انسان در حقوق ایران معامله اعضای بدن تحقیق در مورد معامله اعضای بدن ماهیت معامله اعضا بدن انسان معامله اعضاء بدن انسان در حقوق ايران معامله اعضاء بدن انسان و ماده 10 قانون مدني معامله اعضاء…

تعیین ارتباط بین الگوی مدیریت سایبرنتیک و خلاقیت کارکنان

تعیین ارتباط بین الگوی مدیریت سایبرنتیک و خلاقیت کارکنان سایبرنتیک الگوی مدیریت سایبرنتیک خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان همدان تعیین ارتباط بین الگوی مدیریت سایبرنتیک و خلاقیت کارکنان در ادارات ورزش و جوانان استان همدان دانلود مقاله مدیریت…

گزارش كار برق تأسیسات با عنوان مدار

گزارش كار برق تأسیسات با عنوان مدار اهم متر ترانزیستور موتور سه فاز مدار فرمان و قدرت دانلود گزارش كار برق تأسیسات با عنوان مدار مدار خاموش و روشن کردن موتور سه فاز مدار فرمان موتورهای سه فاز کاربرد خازن…

پاورپوینت حسابداری ارزش جاری

پاورپوینت حسابداری ارزش جاری دانلود پاورپوینت رایگان ارائه درس تئوری حسابداری پاورپوینت حسابداری ارزش جاری حسابداری ارزش جاری چهار مکتب اندیشه در مورد محاسبه سود شرکت حسابداری بر مبنای ارزش جاری مربوط بودن مفهوم سود ویژگی های سود حسابداری نقاط…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تاثیر سبکهای فرزندپروری بر عملکرد تحصیلی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تاثیر سبکهای فرزندپروری بر عملکرد تحصیلی مبانی نظری عملکرد تحصیلی دانلود مبانی نظری عملکرد تحصیلی پیشینه تحقیق عملکرد تحصیلی ادبیات نظری عملکرد تحصیلی فصل دوم پایان نامه عملکرد تحصیلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد…

روش های ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد منابع انسانی

روش های ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد منابع انسانی سیستم های هوش تجاری روش های ارزیابی عملکرد مدیریت عملکرد منابع انسانی ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی در سازمان نقش ارزیابی عملکرد در فرآیند توسعه منابع انسانی سازمان ارزیابی عملکرد به…

جزوه روانشناسی کودکان استثنایی

جزوه روانشناسی کودکان استثنایی جزوه روانشناسی کودکان استثنایی رفتن به سایت اصلی جزوه روانشناسی کودکان استثنایی جزوه کلاسی تایپ شده بسیار منظم و درس به درس 60 صفحه pdf -  مناسب جمع بندی و  مرور امتحان پایان ترم

مبانی نظری تدلیس در ازدواج و نحوه ضمانت اجرای کیفری آن

مبانی نظری تدلیس در ازدواج و نحوه ضمانت اجرای کیفری آن جرم فریب در ازدواج مبانی جرم فریب در ازدواج آثار جرم فریب در ازدواج ارکان جرم فریب در ازدواج مبانی نظری تدلیس در ازدواج مبانی نظری فریب در ازدواج…

پایان نامه نقش خودکارآمدی بر قصد کارآفرینانه

پایان نامه نقش خودکارآمدی بر قصد کارآفرینانه کلمات کلیدی : خودکارآمدی کارآفرینانه قصد کارآفرینی دانشجویان تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان تاثیر خودکارآمدی بر قصد کارآفرینی پایان نامه خودکارآمدی کارآفرینانه پایان نامه قصد کارآفرینی دانشجویان تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *