مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت جامع
مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
پیشینه نظری مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
چارچوب نظری مدیریت کیفیت جامع

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع و فراگیر می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت کیفیت جامع در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 «مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008).

 

 

 

تاریخچه مدیریت کیفیت جامع:

مدیریت کیفیت فراگیر که امروزه از آن صحبت می­کنیم، در اواسط دهه 1920 در کارخانه وسترن الکتریک برای طراحی یک سیستم زنگ تلفن شروع شد. مدیریت کیفیت فراگیر در اصل همان کنترل کیفیت آماری بوده است. فردی به نام والتر شوهارت یک زنگ طراحی کرد، شوهارت معتقد بود كه نوسانات در تمام مراحل تولید كالا وجود دارد و می توان دلیل آن را از طریق استفاده از علم آمار بررسی ونسبت به پائین آوردن این نوسانات، و در نتیجه بهبود محصولات تولیدی اقدام كرد. در سال 1931 شوهارت کتابی تحت عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات تولیدات صنعتی» منتشر کرد. شوهارت در این کتاب، کنترل کیفیت، تکنیک­های آماری برای ارزیابی تولید، بهبود و کیفیت را تعریف نمود(زانگ،1997).

 

در سال 1935 آماردان انگلیسی به نام پیرسون کتاب خود را تحت عنوان کاربرد روش های آماری در استاندارد کردن فعالیت های صنعتی و کنترل کیفیت منتشر کرد. در سال 1951 دکتر فیگنبام کتابی تحت عنوان کنترل کیفیت فراگیر منتشرکرد. در این کتاب او به جای کنترل کیفیت آماری از کنترل کیفیت فراگیر سخن به میان آورد. در سال 1954 جوزف جوران اهیمت درگیر نمودن تمام بخش­ها در پیگیری امر کفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای امر ساده تبعیت از مشخصات محصول به ژاپنی یادآوری نمود. در سال 1962 ایشی کاوا ایده و تفکرات جوران و فیگنبام را بسط داد و موضوع مشتریان داخلی را که دریافت کنندگان برون داده های داخل سازمان هستند. علاوه بر مشتریان خارجی سازمان مطرح کرد. در اواخر دهه 1970 آمریکایی ها و اروپایی ها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنی ها در تسخیر بازر جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت خود بر آمدند.

 

 

در سال 1987 آمریکا در مقابل جایزه دمینگ جایزه ای را به نام مالکوم بالدریج ابداع کردند. این جایزه برای معرف شرکت هایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای مدیریت کیفیت جامع دست یافته­اند، طراحی شده است.دمینگ 14 اصل را به عنوان داروی شفابخش اقتصاد و صنایع بیمار آن زمان مطرح نمود که در صورت به کارگیری صحیح و توجه به فرهنگ سازمان می توان بخش زیادی از مشکلاتی را که در جهت اتقای کیفیت و کاهش ضایعات وجود دارد، برطرف نمود. علاوه بر دکتر دمینگ افرادی نظر جوزف جوران، فیلیپ کرازبی، ایشی کاوا و … در گسترش و توسعه مدیریت کیفیت و روند تکامل کنترل کیفیت فراگیر نقش بسزایی ایفا کرده اند (زانگ، 1997).

 

 

 

مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM)

واژه TQM از سه کلمه Total (فراگیر)،Quality  (کیفیت) و Manegment (مدیریت) تشکیل شده است. بررسی و تحلیل این سه جزء به درک و فهم عمیق تر آن کمک می کند. کلمه “Total” به این معناست که TQM همه افراد و همه امور سازمان را در بر می­گیرد. واژهQuality”” به معنی ارائه آنچه مورد نیاز و انتظار مشتریان است و واژه “Manegement” یعنی کیفیت در سازمان مدیریت می شود، نه اینکه تنها به وسیله بازرسی و کنترل، نگهداری و حفظ گردد (آقایی، 1379).

می توان گفت مدیریت کیفیت جامع، یک فلسفه مدیریتی است که بررسی می کند تا همه وظایف سازمانی (بازاریابی، مالی، طراحی، مهندسی، تولید و خدمت به مشتری) را یکپارچه نماید و به برطرف کردن نیازهای مشتریان و اهداف سازمان متمرکز می باشد(هاشمی،2008). وینی با بررسی نظرات مختلف، عناصر اساسی و عمده تشکیل دهنده TQM را شامل مشتری گرایی، تعهد مدیریت عالی، استفاده از فنون و ابزارهای مدیریت کیفیت، آموزش های آکادمیک و سازمانی، مشارکت و انجام کارتیمی، ارزیابی و بازخورد و تغییر فرهنگ می داند(وینی[1]،2007). هیلستن و کلیفسجو[2]، TQM را به عنوان یک سیستم مدیریتی دائما در حال تحول شامل ارزش ها، شیوه ها و ابزار، با هدف افزایش رضایت مشتری داخلی و خارجی با مقدار کم منابع تعریف کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت 70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو 71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند سبز

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند سبز مبانی نظری ارزش ویژه برند سبز دانلود مبانی نظری ارزش ویژه برند سبز پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند سبز ادبیات نظری ارزش ویژه برند سبز فصل دوم پایان نامه ارزش ویژه…

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 38 صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 38 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی پیشینه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 5

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 5 مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه مدیریت ارتباط با مشتری دانلود مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری ادبیات نظری مدیریت ارتباط با مشتری…

تامین مالی شرکتها و راههای آن و تاثیر این راهها بر ارزش شرکت

تامین مالی شرکتها و راههای آن و تاثیر این راهها بر ارزش شرکت تامین مالی شرکتها هزینه های تامین مالی راههای تامین مالی شرکتها تاثیر روشهای تامین مالی بر ارزش شرکتها دانلود پایان نامه رشته حسابداری تامین مالی شرکتها و…

پاورپوینت فصل نهم کتاب مدیریت بازاریابی تألیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده با موضوع تعيين قسمت بازار و انتخاب بازارهاي هدف

پاورپوینت فصل نهم کتاب مدیریت بازاریابی تألیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده با موضوع تعيين قسمت بازار و انتخاب بازارهاي هدف کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل نهم کتاب مدیریت بازاریابی تألیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده با موضوع تعيين قسمت…

ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت در مسیرهای کوهنوردی

ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت در مسیرهای کوهنوردی ارزیابی عملکرد پایان نامه ارزیابی عملکرد پلیس ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت شاخص های احساس امنیت اجتماعی شاخص های امنیت اجتماعی مولفه های امنیت اجتماعی عوامل موثر بر…

فصل سوم پایان نامه سرسختی روانشناختی در زنان

فصل سوم پایان نامه سرسختی روانشناختی در زنان کلمات کلیدی : پایان نامه سرسختی دانلود پایان نامه سرسختی پایان نامه سرسختی روانشناختی زنان پایان نامه با موضوع سرسختی روانشناختی دانلود پایان نامه سرسختی روانشناختی پایان نامه سرسختی روان شناختی زنان…

پاورپوینت جلد اول کتاب فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی جک اچ.ویلمور و همکاران ترجمه معینی و همکاران

پاورپوینت جلد اول کتاب فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی جک اچ.ویلمور و همکاران ترجمه معینی و همکاران کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت کتاب فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی جک اچ.ویلمور-دیوید ال.کاستیل ترجمه معینی و همکاران دانلود پاورپوینت کتاب فیزیولوژی ورزش…

ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش در سازمان

ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش در سازمان رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش بررسی استقرار مدیریت دانش در شهرداری تهران بررسی فرهنگ سازمانی در شهرداری تهران پایان نامه با موضوع…

ارتباط سبکهای یادگیری وابسته / نابسته به زمینه با پیشرفت تحصیلی زبان فارسی دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهر سقز درسال تحصیلی 87-86

ارتباط سبکهای یادگیری وابسته / نابسته به زمینه با پیشرفت تحصیلی زبان فارسی دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهر سقز درسال تحصیلی 87-86 دوزبانگی جنسیت دوره راهنمایی دانش آموز دو زبانه پیشرفت تحصیلی زبان فارسی سبک یادگیری وابستهنابسته به زمینه…

طرح اختلاط بتن پلاستیک دیوار آب بند پروژه سد مخزنی دویرج

طرح اختلاط بتن پلاستیک دیوار آب بند پروژه سد مخزنی دویرج دیوار آب بند طرح اختلاط بتن پلاستیک سد مخزنی دویرج طرح اختلاط بتن پلاستیک دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته عمران طرح اختلاط بتن پلاستیک دیوار آب بند پروژه سد…

پاورپوینت قدرت در رفتارهای سازمانی

پاورپوینت قدرت در رفتارهای سازمانی دانلود رایگان پاورپوینت قدرت در رفتارهای سازمانی پاورپوینت قدرت در رفتارهای سازمانی قدرت در کلام مولا علی(ع) تعریف قدرت مقایسه رهبری و قدرت پایگاههای قدرت وابستگی کلید درک قدرت قدرت در گروه:ائتلاف قدرت در عمل:…

پاورپوینت تحول اداری در بخش مدیریت دولتی

پاورپوینت تحول اداری در بخش مدیریت دولتی پاورپوینت تحول اداری در بخش مدیریت دولتی تحول اداری در بخش مدیریت دولتی تحقیق تحول اداری در بخش مدیریت دولتی تحول اداری پاورپوینت تحول اداری تعریف مدیریت دولتی نوین مبانی تئوریک و فلسفه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش درک شده 67 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش درک شده 67 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزش درک شده فصل دوم پایان نامه ارزش درک شده دانلود مبانی نظری ارزش درک شده پیشینه ارزش درک شده پیشینه تحقیق ارزش درک شده…

پیش بینی بازده سهام بر اساس حجم معاملات سهام

پیش بینی بازده سهام بر اساس حجم معاملات سهام مدل پرابیت بازده سهام حجم معاملات سهام پیش بینی بازده سهام حجم معامله در بورس دانلود مقاله حجم معامله اثر حجم معامله در رابطه بین سود و بازده دانلود مقاله کارشناسی…

پرسشنامه بررسی رابطه بین عدالت اخلاقی، نسبیت گرایی و نگرشهای مصرف کننده به خریدهای غیر قانونی

پرسشنامه بررسی رابطه بین عدالت اخلاقی، نسبیت گرایی و نگرشهای مصرف کننده به خریدهای غیر قانونی پرسشنامه عدالت اخلاقی پرسشنامه نسبیت گرایی پرسشنامه نگرشهای مصرف کننده پرسشنامه خریدهای غیر قانونی پرسشنامه نگرشهای مصرف کننده به خریدهای غیر قانونی رفتن به…

مدلهای ارزش ویژه برند و متغیرهای تاثیر گذار بر بسط برند

مدلهای ارزش ویژه برند و متغیرهای تاثیر گذار بر بسط برند ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند در شرکت رابطه ارزش ویژه برند با تعمیم برند بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر ارزیابی از بسط برند پایان نامه ارزش ویژه…

طراحی خودروی خورشیدی و تحلیل آیرودینامیکی و مکانیکی آن

طراحی خودروی خورشیدی و تحلیل آیرودینامیکی و مکانیکی آن دانلود پروژه خودروی خورشیدی طراحی خودروی خورشیدی تحلیل مکانیکی خودروی خورشیدی تحلیل آیرودینامیکی خودروی خورشیدی نحوه تامین انرژی و عملکرد خودروی خورشیدی طراحی خودروی خورشیدی و تحلیل آیرودینامیکی و مکانیکی آن…

دانلود پرسشنامه استاندارد ترجیح برند

دانلود پرسشنامه استاندارد ترجیح برند پرسشنامه ترجیح برند دانلود پرسشنامه ترجیح برند پرسشنامه استاندارد ترجیح برند پرسشنامه بررسی تفاوت ترجیح برند بین دو برند پرسشنامه ترجیح برند ال جی پرسشنامه ترجیح برند سامسونگ رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت…

پایان نامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی با عنوان تحلیل خطاهای نوشتاری زبان آموزان ایرانی در کاربرد همایندهای زبان انگلیسی

پایان نامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی با عنوان تحلیل خطاهای نوشتاری زبان آموزان ایرانی در کاربرد همایندهای زبان انگلیسی پیکره زبانی تحلیل پیکره ای زبان توانش همایند گزینی زبانشناسی پیکره ای زبانشناسی مقابله ای همایند، واژه های همایند…

پاورپوینت مکانیک سیالات و کاربرد آن در ورزش

پاورپوینت مکانیک سیالات و کاربرد آن در ورزش کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت مکانیک سیالات و کاربرد آن در ورزش پاورپوینت مکانیک سیالات و کاربرد آن در ورزش مکانیک سیالات و کاربرد آن در ورزش مكانيك جسم سيال نيروي شناوري…

پاورپوینت رابطه ارزش افزوده اقتصادی با سود حسابداری و ارزش بازار

پاورپوینت رابطه ارزش افزوده اقتصادی با سود حسابداری و ارزش بازار کلمات کلیدی : پاورپوینت رابطه ارزش افزوده اقتصادی با سود حسابداری و ارزش بازار تاریخچه ارزش افزوده اقتصادی(EVA) مفهوم ارزش افزوده اقتصادی کاربردهای ارزش افزوده اقتصادی مزایای استفاده از…

مقاله ترجمه شده قراردادهای تسهیم بر درآمد و تخفیف برای هماهنگی یک زنجیره تأمین با عمر کوتاه محصولات

مقاله ترجمه شده قراردادهای تسهیم بر درآمد و تخفیف برای هماهنگی یک زنجیره تأمین با عمر کوتاه محصولات کلمات کلیدی : مقاله ترجمه شده رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده درس هماهنگی زنجیره تامین رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده…

ماهیت و اهمیت سرمایه در گردش و عوامل موثر در تعیین میزان آن

ماهیت و اهمیت سرمایه در گردش و عوامل موثر در تعیین میزان آن سرمایه در گردش عوامل موثر در تعیین میزان سرمایه در گردش ماهیت و اهمیت سرمایه در گردش تحقیق مدیریت سرمایه در گردش تحقیق در مورد مدیریت سرمایه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بیمه و رتبه بندی در بیمه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بیمه و رتبه بندی در بیمه مبانی نظری بیمه و رتبه بندی در بیمه ادبیات و مبانی نظری بیمه و رتبه بندی در بیمه پیشینه تحقیق بیمه و رتبه بندی در بیمه دانلود پیشینه تحقیق…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *