مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های مربوط به شادکامی 45 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های مربوط به شادکامی 45 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه نظریه های شادکامی
مبانی نظری نظریه های شادکامی
پیشینه تحقیق نظریه های شادکامی
پیشینه داخلی نظریه های شادکامی
پیشینه خارجی نظریه های شادکامی
پیشینه پژوهش نظریه های شادکامی
پیشینه نظری نظریه های شادکامی
ادبیات نظری نظریه های شادکامی
چارچوب نظری نظریه های شادکامی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های شادکامی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نظریه های شادکامی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نظریه های شادکامی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

نظریه­ های شادکامی

1-­ دیدگاه روانشناختی:
از دیدگاه روانشناسان، شادی یک هیجان ناپایدار است و می­تواند برای چند ثانیه، چند دقیقه و چند ساعت ادامه داشته باشد. حال اگر احساس شادی بیش از چند ساعت ادامه یابد و برای مدت­ها نیز پایدار بماند در این صورت به آن احساس خوشبختی یا شادکامی می­گویند.

یکی از نظریه­های شادکامی از دیدگاه روانشناسی «نظریه سطح انطباق[1]» نام دارد.بر اساس این نظریه احساس شادکامی هر فرد با مقایسه اوضاع و احوال و شرایط فرد بهبود پیدا می­کند به همان نسبت معیار شادکامی فرد نیز بالاتر می­رود. به هر حال هر یک از ما احساس شادکامی را با کلمات خاصی تعریف می­کنیم که هر چند معنای این کلمات برای همه ما قابل فهم و درک است، ولی همه افراد نمی­توانند تعریف کاملاً مشابهی برای احساس شادکامی ارائه دهند. هر یک از ما در ارائه تعریفی برای شادکامی و تعقیب آن یک هدف نهایی را دنبال می­کنیم و تصمیمات اساسی و مهم زندگی خود را بر اساس آنچه که فکر می­کنیم ما را خوشبخت­تر و شادکام­تر خواهد کرد، انجام می­دهیم(مظفری و هادیان فرد، 1384).

 

 

 

 

از دیدگاه روانشناسی شادکامی در سطح فردی مورد توجه است. شادکامی به عنوان یکی از ویژگی های شخصیتی فرد تصور می­شود، یعنی میزان شادکامی هر فرد بستگی به ویژگی­های فرد دارد که دیدش نسبت به زندگی چگونه باشد. عقاید انسان بی حوصله و طمع کار درک می­کند. لازم به ذکر است که این نظریه سطح فردی به نتایجی دست یافت که بر پایه تحلیل و مطالعه­های طولی و آزمایشی به دست آمده است که عبارت­ اند از:

 

 

1- شادکامی در یک مدت کوتاه کاملاً ثابت است و در مدت طولانی دوامی ندارد. 2- شادکامی به شانس یا سودمندی بستگی ندارد. 3- شادکامی تنها به عوامل درونی بستگی ندارد و عوامل خارجی یا محیطی نیز در میزان شادکامی نقش دارند. به عبارت دیگر، اساس وراثت در شناخت شادکامی نقش کمی را بر عهده دارد و عوامل روان­شناسی فقط قسمتی از این تفاوت­ها را نشان می­دخد. یکی از عواملی که موجب شادکامی در فرد می­شود درک فرد از خویشتن می­باشد. هنگامی که یک فرد به هستی درونی خویش پی می­برد و بر توانایی­های خود واقف می­شود می­تواند بر مشکلاتش چیره شود و شرایط زندگی خود را با اتکا بر توانایی­هایش توسعه می­دهد. زیرا هنگامی که انسان­ها با مشکلی مواجه می­شوند نمی­توانند بی تفاوت از آن بگذرند و سعی می­کنند مشکلات خود را با توجه به امکانات موجودی که دارند مدتفع سازند (به نقل از آریایی مقدم، 1382). در زیر به مطالعات برخی روانشناسان که شادکامی را از سلامتی، جوانی، نیرو و دیگر شرایط زندگی مستقل می­دانند، می­پردازیم.

 

 

بریکمن[2] (1987؛ به نقل از آریایی مقدم، 1382) در مصاحبه با گروهی از افراد که در قرعه کشی مبلغ قابل توجهی پول برنده شده بودند و گروهی که به هیچ عنوان پولی را به دست نیاورده بودند در مورد احساس خوشبختی در شش ماه قبل و بعد از قرعه کشی به این نتیجه رسید که این افراد  (گروهی که در قرعه کشی پول زیادی به دست آورده­اند) در مقایسه با گروه دیگر در گذشته، حال، شش ماه آینده احساس شادکامی و خوشبختی را تجربه نکردند و در بعضی از جنبه­ها وضعیت زندگی آنان بدتر از افرادی بوده که پول زیادی را به دست نیاورده بودند. این افراد از فعالیت­های روزمره زندگی خود کمتر لذت می­برند و بعد از چنین تغییر مهمی در زندگی خود نیز لذت­های ساده برای آنان اهمیتی نداشت.

 

 

فریدمن[3] (1978؛ به نقل از ساعتچی، 1377) از گروه زیادی از مردم درخواست کرد تا شادکامی را تعریف کنند. نتایج این تحقیق نشان داد که حدود نیمی از گروه نمونه مورد تحقیق وی شادکامی را بر اساس امکان دسترسی به تفریحات، فعالیت­های هیجان­آور و اوقات خوش تعریف کردند و به نظر آنان شادکامی یعنی وقتی زندگی مملو از فعالیت­های لذت­بخش است. نیم دیگری از گروه در مطالعه، شادکامی را بر اساس عواملی نظیر قناعت، خرسندی، رضایت و رهایی از انواع نگرانی­ها تعریف کردند. به نظر آن­ها آرامش درونی یا حالت درونی آرام شامل آرامش  خاطر یعنی خوشبختی و شادکامی است. در این تحقیق مشخص شد که گروهی از مردم نسبت به فعالیت­های لذت بخش و گروهی دیگر نسبت به برخورداری از آرامش خاطر تأکید می­کنند. اما تفاوت این دو گروه از مردم در تأکیدی است که نسبت به هر عامل داشته­اند. در ادامه باید افزود که تقریباً هر شخصی تشخیص می­دهد که اوقات خوش و آرامش خاطر جزء پایه­های خوشبختی است و تفاوت مردم با یکدیگر در تأکیدی است که نسبت به این عوامل داشته­اند.

 

 

2-­ دیدگاه جامعه شناختی:
یکی از اهداف اصلی جامعه قرن بیستم تعقیب شادکامی و متداول ساختن آن در بین جامعه است. به طور منحصر به فرد مردم سعی می­کنند شیوه­های زندگی شان را چنان شکل بدهند تا بتوانند به نحو احسن از آن لذت ببرند. از لحاظ سیاسی حمایت­های فراوانی در این زمینه صورت گرفته است که هدف اصلی آن افزایش شادکامی برای همه اعضای جامعه می­باشد و نیز این اعتقاد عمیقاً وجود دارد که ما می­توانیم نسبت به وضعیتی که در ان هستیم خوشحال تر زندگی کنیم.

 

 

یکی از نظریه­های جالب در زمینه شادکامی «نظریه مقایسه اجتماعی[4]» است. در این نظریه شادکامی نتیجه یا حاصل این احساس شخص است که اوضاع و احوال و شرایط زندگی فرد بسیار مطلوب تر از اوضاع و احوال زندگی دیگران است. براساس این نظریه می­توانیم با مقایسه زندگی خود با زندگی افراد دیگری که امتیازهای کمتری دارند احساس شادکامی بیشتری بکنیم. یکی از عواملی که در نظریه مقایسه اجتماعی اهمیت کمتری دارد ثروت است. برخلاف تصور عمومی مردم احساس شادکامی و خوشبختی در افراد ثروتمند تفاوت زیادی با احساس خوشبختی در مردم غیر ثروتمند ندارد. شرط این مقایسه آن است که مردم غیر ثروتمند از امکانات اولیه و اساسی زندگی مانند: شغل، خانه، خانواده و نظایر آن برخوردار باشند(ساعتچی، 1377).

 

 

دیدگاه جامعه شناختی شادکامی را به عنوان یک ویژگی ملی تلقی می­کند و بر این اصل است که عقاید و ارزش­ها در تعیین میزان شادکامی نقش اساسی دارد. چشم­انداز زندگی اشاره شده در ارزش های مشترک و اعتقادات در بین افراد به عنوان گسترش دهنده­ی ادراکات فردی به حساب می­آیند. همان طور که چشم انداز جمعی به صورت گسترد­های یک موضوع ثابت می­باشد و قضاوت­های فردی در ارتباط با آن حالتی ایستا دارند (همان منبع).

 

این نظریه به وسیله تفاوت­هایی که بین میانگین شادکامی میان ملت­ها موجود است مورد تحلیل قرار گرفت و به نتایج ذیل دست یافت: 1- ثبات جامعه علی رغم وصول نسبی به ثبات نسبی در دهه اخیر دست­خوش تغییرات عمیق و نسبی قرار گرفته است. 2- میانگین شادکامی به دست آمده در ملت­ها به شرایط زندگی آنها بستگی ندارد. 3- تفاوت­هایی که در بین ملت­ها وجود دارد را نمی­توان با یک چشم انداز سطحی به زندگی شان توضیح داد (همان منبع).

 

 

 

حال در اینجا این سؤال مطرح می­شود که آیا می توان شادکامی را در جامعه گسترش داد؟

به دلایل ذیل نمی­توانیم شادکامی را در اجتماع گسترش دهیم: 1- قادر نیستیم جامعه را بر طبق برنامه تغییر دهیم اما این موضوع به جوامع صنعتی محدود می­شود. 2- پیشرفت موفقیت­آمیز جامعه در این باره کمک کمی می­کند(ساعتچی، 1377).  جامعه­ شناسان در حیطه شادکامی معتقدند که انسان­ها می­توانند شادکام­تر زندگی کنند به شرط آن که نگرش افراد به زندگی در افکار وجودشان ریشه­دار شود. تحقیقات علمی برنامه­ریزی شده در میان ملت­ها نشان داده است که با شهروندان شادکام می‌توانیم جامعه­ی بهتری داشته باشیم. در بررسی افکار عمومی شادکامی از ارزش والایی برخوردار است و در زندگی مردم اولویت دارد، یعنی مردم بیشتر فعالیت­هایی را انجام می­دهند که باعث افزایش شادکامی در آن­ها بشود و بتوانند شادکام­تر زندگی نمایند(هاردینگ[5]، 1985، به نقل از آریایی مقدم، 1382).

 

 

 

 

حال به ذکر تحقیقاتی که توسط جامعه شناسان و روان شناسان اجتماعی در حیطه شادکامی انجام گرفته است، می­پردازیم.

مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه میشیگان[6] آمریکا در سال 1978 مجموعه تحقیقاتی را در مورد میزان شادکامی انجام داد. در پرسشنامه­ای از مردم خواسته شد تا درباره هیجان­های مثبت و منفی خود در طی چند هفته گذشته اظهار نظر کنند. نتایج حاصل از این بررسی­ها نشان دادند که 86 درصد از پاسخ دهندگان به دلیل اتمام رسانیدن کارها یا فعالیتی که در دست داشته­اند احساس خشنودی کرده­اند، 74 درصد احساس کرده­اند که امور بر وفق مراد آنان در جریان بوده است، 74 درصد از پاسخ­دهندگان نوعی هیجان مطبوع با این احساس را تجربه کرده­اند که چیزی برای آنان جالب بوده است، 30 درصد از افراداحساس افسردگی یا احساس ناخشنودی شدید را تجربه کرده­اند، 48 درصد احساس بی­قراری کرده­اند و 22 درصد به دلیل انتقادی که از آنان شده است ناراحت شده­اند. نتیجه این تحقیقات نشان می­دهند که هر چند زندگی برای گروه مورد مطالعه دارای پستی­ها و بلندی­های خاص خود بوده است، بیشتر مردم لحظات خوب را بیشتر از لحظات نامطبوع تجربه کرده­اند(ساعتچی، 1377).

 

 

اینگلهارت[7](1990؛ به نقل از آریایی مقدم، 1382) می­گوید اختلافات چندگانه­ی ملی در شادکامی معیارهای فرهنگی شناختی را منعکس می­کند. او این معیارها را ریشه در تفاوت­های عمیق در نگرش به زندگی بین ملت­ها می­داند. در این زمینه دو مسأله جای ابهام دارد: 1- تعصب­های فرهنگی در معیارهای شادکامی 2- تفاوت فرهنگی موجود در شادکامی.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
شادکامی 7
2-20- نظریه های شادمانی 14
1- دیدگاه روانشناختی: 14
2- دیدگاه جامعه شناختی: 17
3- دیدگاه عصبی– شناختی: 22
2-21- ویژگیهای اصلی افراد شادکام 24
2-22- اسلام و شادی 25
2-23- پیشینه پژوهشی تحقیق 27
2-24- جمع بندی 35
2-25- فرضیه ها 37
منابع 38
منابع انگلیسی 42

 

تشخیص چهره با رنگ پوست و نمونه های پایگاه داده ای و نحوه اجرای آن

تشخیص چهره با رنگ پوست و نمونه های پایگاه داده ای و نحوه اجرای آن پردازش تصویر پردازش تصویر دیجیتال الگوریتم تشخیص صورت تشخیص چهره با رنگ پوست تشخیص صورت با پردازش تصویر تشخیص چهره با رنگ پوست و نمونه…

سیر تحول جرم شناسی و بررسی مجرم در آن

سیر تحول جرم شناسی و بررسی مجرم در آن مفهوم مجرم تحولات مفهوم مجرم سیر تحول جرم شناسی مجرم از دیدگاه قوانین ماهوی ایران سیر تحول جرم شناسی و بررسی مجرم در آن تحولات مفهوم مجرم از دیدگاه قوانین ماهوی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق دانش کسب و کار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق دانش کسب و کار کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه دانش کسب و کار مبانی نظری دانش کسب و کار پیشینه تحقیق دانش کسب و کار پیشینه داخلی دانش کسب و کار پیشینه خارجی…

پروپوزال بررسی تطبیقی ادله اثبات كیفری در قانون جزای ایران و مصر

پروپوزال بررسی تطبیقی ادله اثبات كیفری در قانون جزای ایران و مصر اثبات دعوی ادله اثبات دعوی ادله اثبات كیفری ادله اثبات كیفری در قانون جزای مصر ادله اثبات كیفری در قانون جزای ایران دانلود پروپوزال ادله اثبات دعوی دانلود…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برون سپاری فعالیت ها

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برون سپاری فعالیت ها مبانی نظری برون سپاری فعالیت ها مبانی نظری در مورد برون سپاری فعالیت ها دانلود مبانی نظری برون سپاری فعالیت ها پیشینه تحقیق در مورد برون سپاری فعالیت ها پیشینه تحقیق…

پیاده سازی موفق ERP با ارائه چارچوبی از مدیریت دانش

پیاده سازی موفق ERP با ارائه چارچوبی از مدیریت دانش پایان نامه erp عوامل کلیدی موفقیت erp پیاده سازی موفق erp در سازمان پایان نامه برنامه ریزی منابع سازمانی عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی ERP عوامل حیاتی موفقیت پیاده سازی…

فرصتها و راهبردهای مقابله با عملیات روانی دشمن و تحلیل موضوعات مرتبط با جوانان در رسانه های بیگانه

فرصتها و راهبردهای مقابله با عملیات روانی دشمن و تحلیل موضوعات مرتبط با جوانان در رسانه های بیگانه جنگ نرم عملیات روانی رسانه های بیگانه راهبردهای مقابله با عملیات روانی دشمن فرصتها و راهبردهای مقابله با عملیات روانی دشمن و…

پرسشنامه بررسی و شناسایی تاثیر تمایل رابطه ای و هوش بازاریابی بر قابلیت توسعه محصول جدید

پرسشنامه بررسی و شناسایی تاثیر تمایل رابطه ای و هوش بازاریابی بر قابلیت توسعه محصول جدید پرسشنامه تمایل رابطه ای پرسشنامه هوش بازاریابی پرسشنامه قابلیت توسعه محصول جدید پرسشنامه تاثیر تمایل رابطه ای بر قابلیت توسعه محصول جدید پرسشنامه تاثیر…

بررسی رابطه ویژگی های شغلی با تعهد سازمانی کارکنان

بررسی رابطه ویژگی های شغلی با تعهد سازمانی کارکنان عوامل شغلی ویژگیهای شغلی تعهد سازمانی کارکنان پایان نامه رابطه عوامل شغلی با تعهد سازمانی رابطه ویژگیهای شغلی و تعهد سازمانی کارکنان مدل ویژگی های شغلی مدل ویژگیهای شغلی اولدهام و…

برنامه سازی در رسانه و نقش تکنولوژی در آن با تاکید بر رویکرد مدیران و طبقه بندی برنامه ها

برنامه سازی در رسانه و نقش تکنولوژی در آن با تاکید بر رویکرد مدیران و طبقه بندی برنامه ها دیدگاه ها درباره نقش رسانه کارکردهای رسانه ضوابط ساختاری برنامه سازی در رسانه تکنولوژی و مدیریت رسانه انواع رویکرد مدیران رسانه…

پاورپوینت آشنایی با انواع حشرات، آفت کش ها و تجهیرات کاربردی

پاورپوینت آشنایی با انواع حشرات، آفت کش ها و تجهیرات کاربردی پاورپوینت پاورپوینت آشنایی با انواع حشرات و آفت کش ها طبقه بندی حشرات نقش سوسکها در انتقال بیماري راههای کنترل حشرات در خانه تعریف آفت کش آفت کش ها…

رضایت شغلی در پرستاری و تاثیر در روابط خانواده و زناشویی

رضایت شغلی در پرستاری و تاثیر در روابط خانواده و زناشویی رضایت زناشویی رضایت زناشویی در پرستاران مبانی نظری رضایت زناشویی نقش رضایت زناشویی در استحکام بنیان خانواده بررسی میزان رضایت زناشویی در پرستاران رضایت شغلی در پرستاری تاثیر رضایت…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی سازگاری در روانشناسی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی سازگاری در روانشناسی کلمات کلیدی : مبانی نظری سازگاری پیشینه تحقیق سازگاری فصل دوم پایان نامه سازگاری مبانی نظری سازگاری در روانشناسی پیشینه تحقیق سازگاری در روانشناسی پیشینه داخلی سازگاری در روانشناسی پیشینه خارجی سازگاری…

بررسی داوری داخلی باتاکید بر حقوق ایران و مقررات آیین دادرسی مدنی

بررسی داوری داخلی باتاکید بر حقوق ایران و مقررات آیین دادرسی مدنی داوری در حقوق ایران مقررات آیین دادرسی مدنی دانلود مقالات رشته حقوق دانلود مقالات حقوق دانلود مقالات حقوقی دانلود مقاله بررسی داوری داخلی دانلود مقاله بررسی داوری داخلی…

پرسشنامه بررسی نقش رضایت مشتری در روابط میان ارزش ویژه برند و وفاداری مشتری

پرسشنامه بررسی نقش رضایت مشتری در روابط میان ارزش ویژه برند و وفاداری مشتری پرسشنامه ارزش ویژه برند دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند آکر پرسشنامه ارزش ویژه برند مدل آکر پرسشنامه استاندارد ارزش ویژه برند…

تغییر كارفرما و آثار آن در رابطه كارگری و كارفرمایی

تغییر كارفرما و آثار آن در رابطه كارگری و كارفرمایی كار كارفرما كارگری كارگر دانلود مقاله حقوق با عنوان تغییر كارفرما و آثار آن در رابطه كارگری و كارفرمایی خرید مقالات،پایان نامه ها و پروژه های پایانی سیستم همکاری در…

ارزیابی دیدگاه مدیران در مورد استراتژی منابع انسانی با عملکرد کارکنان

ارزیابی دیدگاه مدیران در مورد استراتژی منابع انسانی با عملکرد کارکنان پایان‌نامه ارزیابی عملکرد مدیران پایان‌نامه استراتژی های منابع انسانی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران روشهای ارزیابی عملکرد مدیران مولفه های استراتژی های منابع انسانی پایان‌نامه استراتژی های منابع انسانی…

كاربرد شبكه‌های عصبی در طراحی مدل رتبه بندی اعتباری مشتریان بانك سامان (328 صفحه)

كاربرد شبكه‌های عصبی در طراحی مدل رتبه بندی اعتباری مشتریان بانك سامان (328 صفحه) دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی طراحی مدل رتبه بندی اعتباری مشتریان بانك سامان با استفاده از شبكه‌های عصبی تسهیلات شبكه عصبی رتبه بندی…

کاربردهای فناوری نانو در ساختمان سازی

کاربردهای فناوری نانو در ساختمان سازی دانلود مقاله کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساخت و ساز دانلود مقاله رشته عمران دانلود مقاله کاربرد نانو در ساخت و ساز فناوری نانو صنعت ساخت و ساز دانلود مقالات رشته عمران دانلود مقالات…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات مبانی نظری آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشینه تحقیق آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشینه پژوهش آموزش فناوری…

ریسکهای اعطای تسهیلات بانکها به مشتریان و ارزیابی ساختار نقدینگی آنها

ریسکهای اعطای تسهیلات بانکها به مشتریان و ارزیابی ساختار نقدینگی آنها مطالبات معوق مطالبات معوق بانک مطالبات معوق بانک ملی مدیریت ریسک اعتباری رابطه مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک اعتبارسنجی مشتریان بانک ارتباط مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات…

پرسشنامه افسردگی بک برای دانش آموزان 13 سوالی word

پرسشنامه افسردگی بک برای دانش آموزان 13 سوالی word کلمات کلیدی : پرسشنامه افسردگی بک پرسشنامه افسردگی بک doc پرسشنامه افسردگی دانش آموزان پرسشنامه افسردگی بک ویرایش دوم دانلود پرسشنامه افسردگی بک فایل ورد پرسشنامه افسردگی بک 13 سوالی word…

بنیان های هویتی و بررسی مراحل شکل گیری انواع هویت

بنیان های هویتی و بررسی مراحل شکل گیری انواع هویت کلمات کلیدی : هویت و ابعاد آن نظریه های هویت مولفه های هویت پایان نامه انواع هویت نظریه هویت اریکسون نظریات شکل گیری هویت هویت یابی در نوجوانان و جوانان…

قدرت بر اجرای تعهد به عنوان شرط صحت عقد

قدرت بر اجرای تعهد به عنوان شرط صحت عقد صحت عقد اجرای تعهد شرایط صحت عقد قدرت بر اجرای تعهد ماهیت حقوقی اجرای تعهد قدرت بر اجرای تعهد به عنوان شرط صحت عقد شرط قدرت و علم به قدرت بر…

پرسشنامه بررسی ارتباط بازاریابی داخلی با عملکرد کارکنان بانک

پرسشنامه بررسی ارتباط بازاریابی داخلی با عملکرد کارکنان بانک پرسشنامه بازاریابی داخلی پرسشنامه عملکرد کارکنان پرسشنامه عملکرد کارکنان بانک پرسشنامه رابطه بازاریابی داخلی با عملکرد کارکنان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی ارتباط بازاریابی داخلی با عملکرد کارکنان…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *