منوی کافه باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

آموزش کافه داری و معرفی بهترین و دنج ترین کافه ها

منوی کافه باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟


بسیاری از افراد فکر می کنند با داشتن یک منوی بسیار طولانی و سراسر متنوع می توانند برای مشتریان خود جلب توجه ایجاد کرده و آن ها را ترغیب به خرید یا مراجعه بیشتر کنند. اما این تصوری بسیار اشتباه است. ما در این مطلب می خواهیم به نکاتی بسیار ظریف در تدوین و بستن یک منوی کافه اشاره کنیم.

اگر شما هم تمایل دارید در مورد ویژگی های یک منوی حرفه ای و استاندارد مطالبی کاربردی و سود محور بدانید این مقاله را تا پایان بخوانید.

مقدمه ای بر مقاله (منو کافه باید چه ویژگی هایی داشته باشد )

با خواندن این مقاله می توانید به مطالب کلی و جزئی مناسبی در مورد تدوین یک منوی مناسب برسید. خواندن این مطلب را به افرادی که تمایل به راه اندازی یک کافه دارند یا می خواهند منوی استانداردی داشته باشند توصیه می کنیم. شما خواندن این مطلب به پاسخ پرسش های زیر خواهید رسید.

  • آیا داشتن یک منوی استاندارد نیاز به داشتن آیتم های زیادی دارد؟
  • آیا داشتن یک منو مناسب مساوی با تخصصی بودن آیتم های بار گرم و سرد است؟
  • تا چه حد باید منوی ما دارای تنوع باشد؟
  • آیا داشتن تمامی ایتم های کافه ای برای هر مکانی مناسب است؟
  • آیا در تدوین یک منو باید مواردی چون هدر رفت و هزینه های مالی را هم در نظر گرفت؟

 


قرار دادن آیتم های زیاد و سردرگمی مشتریان برای انتخاب از منو کافه:

امروزه افراد سعی دارند به جای رقابت در کیفیت متریال های کافه یا حتی کیفیت مواد اولیه تعداد آیتم های خود را افزایش داده و به این شکل کافه خود را متفاوت از دیگران نشان دهند. اما این روش کاری بسیار اشتباه و حتی هزینه بر است.

  • نکته اول: دقت داشته باشید به هر میزانی که شما سعی در قرار دادن آیتم های زیاد تری کنید به همان میزان هم نیاز به مواد اولیه داشته وحتی بخشی از فضای داخلی شما هم برای نگهداری از این مواد غذایی اشغال می شود.
  • نکته دوم : موضوع بعدی در مورد سردر گمی مشتریان است. منوی شما باید به میزانی آیتم داشته باشد که مشتری بتواند در کمتر از ۳ الی ۵ دقیقه تمامی منوی شما را وارسی کرده و آیتم مورد نظر خود را انتخاب کند. در غیر این صورت منوی کافه شما مانند روزنامه به چشم می آید و فاقد باز خورد مالی خواهد بود. اما چرا؟

آیتم های زیاد و انتخابی کم سود:

 شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در خرید لباس های خود مغازه و بوتیک های زیادی را زیر پاگذاشته باشید و در انتها بدترین انتخاب را انجام دهید. البته این موضوعی کلی نیست اما در هر صورت می توان گفت: داشتن انتخاب های بسیار زیاد می تواند موجب تمرکز کمتر شخص شده و پیش پا افتاده ترین انتخاب را موجب شود.

از همین رو بهتر است درانتخاب آیتم های یک منو هم از این نظریه پیروی کنید. البته این بدان منظور نیست که بخش های زیادی نداشته باشید یا منوی شما ناقص باشد. بلکه به این معنی است که باید در هر بخش تنها آیتم هایی که بسیار معروف و محبوب هستند (صرفه اقتصادی / اقبال عمومی) دارند را در نظر بگیرید.

در دوره آموزش باریستا می توانید منوی مخصوص به خود را هم تدوین کنید.

اگر شما هم تمایل دارید که به حوزه کافه داری وارد شوید در ابتدا بهتر است دوره آموزش باریستا را بگذرانید. این دوره به شما کمک می کند دید بهتری به شغل کافه داری داشته با شید و از سوید دیگر منو کافه خود را به درستی و با المان هایی مشخص جمع آوری کنید. داشتن مهارت های باریستایی موجب می شود تا شما بتوانید نسبت به محدوده کافه خود منویی مناسب و البته سودآور تدوین کنید.

نکته مهم :

یکی از نکاتی که در اکثر مواقع نادیده گرفته می شود. آن است که آیتم بندی منو تا حد باید بر پایه قهوه و بار گرم و سرد باشد؟

پاسخ به این پرسش بسیار ساده است. اول باید بدانید که بار گرم و سرد (نوشیدنی های پایه قهوه ) ارکان اصلی کافه را تشکیل می دهند و شما می توانید در آیتم هایی که با محوریت استفاده از بستنی یا اسموتی هستند تغییراتی ایجاد کنید اما نه در نوشیدنی هایی با پایه قهوه، چرا که این نوشیدنی ها به صورت کامل پایه و اساس کافه داری را تشکیل می دهند.

یکی دیگر از بخش هایی که شما می توانید در آن تغییراتی کلی ایجاد کنید بخش غذاهای کافه است. که به طور معمول هر کافه بنا بر انبار و امکانات تهیه غذای خود آن را به شکل و شیوه ای خاص تدارک می بیند.

اندازه های مختلف برای ایتم های گوناگون:

بسیاری از کافه ها امروزه برای آیتم های خود تنها یک اندازه داشته و سعی می کنند آیتم بندی منو آنها تنها محدود به یک عنوان سایز باشد. اما آیا این کاری درست است یا خیر؟

در اولین قدم نگاه بیشتر مدیران آن است که داشتن سایز بندی آیتم ها نیاز به خریداری ظروف بیشتر دارد. این نگاه درست است اما از نظر اقتصادی به صرفه نیست. اما چرا؟

بسیاری از افراد ممکن است تمایل به نوشیدن قهوه داشته باشند، اما لیوان های قهوه کافه، اندازه ای کوچک یا بزرگی نسبت به (علاقه طرف) داشته باشند. این موضوع موجب می شود فرد از خوردن نوشیدنی مورد علاقه خود پرهیز کرده و آیتم های دیگری را برای سفارش انتخاب کند. پس پیشنهاد ما برای کافه ها آن است که آیتم های نوشیدنی را به دو اندازه (کوچک و بزرگ) تقیسم کنند و در مورد غذا هم بهتر است حجم آن ها زیاد باشد. رعایت کردن این دو نکته موجب می شود تا فروش شما در زمانی کوتاه بالا تر برود. یکی از دلایلی که پیشنهاد می شود افراد قبل از ورود به حوزه کافه داری آموزش باریستا را بگذرانند آشنایی با همین موارد است.

جنس منو :

شاید برای شما هم جالب باشد که رنگ منو می تواند بر روی انتخاب های افراد تأثیر بگذارد. برای مثال منویی با رنگ تیره و گرم می تواند اشخاص را به سمت انتخاب آیتم های قهوه یا غذاهای گرم سوق دهد. و منویی با رنگ و طرح های شاد افراد را برای انتخاب آیتم های بستنی دار و سرد ترغیب می کند.

اگر دقت کنید بیشتر برند های بزگر قهوه از رنگ های تیره استفاده می کنند و بیشتر کارخانه های تولید بستنی از رنگ های زیاد و البته شاد؟ آیا به نظر شما هنوز هم انتخاب این رنگ ها اتفاقی است؟

به شک خیر. اگر بیشتر آیتم های منوی شما را قهوه ها (بارگرم و سرد) تشکیل می دهد بهتر است از دو رنگ یا سه رنگ در منوی خود استفاده کنید. این رنگ ها بهترین انتخاب برای منو هایی با آیتم های کلاسیک هستند. انتخاب چند اسموتی و شیک جدید مانند شیک نوتلا هم می تواند به منوی شما تازگی خاصی داده و نیاز بیشتر مشتریان شما را برطرف کند.

در نهایت باید بگوییم یک ترکیب کلاسیک و چند آیتم جدید (مواردی که همه گیر است) تلفیقی عالی برای بستن یک منو ایده آل در نظر گرفته می شود. برای انتخاب جنس منو هم بهتر است از دفتر چه های کوچک سیمی با روکش سلفون مات استفاده کنید. و اگر هم ترجیح شما منویی تک برگ است بهتر است از ورقه های چوبی روکش شده استفاده کنید. این دو پیشنهاد می تواند موجب ماندگاری بالا تر منوی شما شود.

قرار دادن کیک در منو:

منو کافه را می توان یکی از مهم ترین المان های فروش در نظر گرفت. اما برای تدوین یک منو برخی از موارد هستند که نباید تنها در منو به چشم بخورند. برای مثال کیک ها.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید انتخاب کیک برای افرادی که تمایل به کافه رفتن های مداوم دارند یکی از هیجان انگیز ترین کارهای ممکن است. به همین دلیل بهتر است کیک های کافه شما تنها در منو قابل رویت نباشند و حتماً یخچالی برای انتخاب کیک هم در کافه وجود داشته باشد حتی اگر یخچالی کوچک و رومیزی باشد. شک نکنید که این کار می تواند به فروش کیک های شما در در نهایت سود کافه شما کمک مستقیمی کند.

از مشتریان خود برای تکمیل منو استفاده کنید:

گاهی پیش می آید که مشتریان شما آیتمی را درخواست می کنند که در منوی شما وجود ندارد اما شما وسایل تهیه آن را دارید. در چنین مواقعی بهتر است از فرد درخواست کنید که دقیقاً نیاز خود را به شما بگوید و شما این موضوع را با باریستا خود در میان بگذارید. در بیشتر مواقع باریستا شما یا حتی خود شما با گذراندن دوره آموزش باریستا بر تمامی آیتم ها مسلط هستید و می توانید نیاز مشتری را بر طرف کنید. این کار می تواند موجب ترغیب شخص برای آمدن به کافه شما شود.

اما مورد دومی هم وجود دارد که پرداخته به آن خالی از لطف نیست. اگر چندین مشتری بعد از رفت و آمد های مکرر به کافه شما داشتن آیتمی را به شما پیشنهاد کردند بهتر است بعد از پایان فصل و تغییر منو آن را در منوی جدید هم در نظر بگیرید. برای مشتری ها هیچ چیز مهم تر از مهم در نظر گرفته شدن نظر آن ها وجود ندارد.

منوی شما باید به دور از پیچیدگی باشد:

در دوره آموزش باریستا شما یاد خواهید گرفت که چه آیتم هایی پیچیده و چه آیتم هایی با زمانی مناسب آماده می شوند. بهتر است در تدوین منوی خود از آیتم هایی استفاده کنید که محبوب و البته در زمان کمی آماده می شوند. اگر هم تمایل به انتخاب آیتم هایی پیچیده و زمان بر دارید بهتر است در کنار آن آیتم در منو زمان تقریبی آماده شدن آن سفارش را بنویسید. این کار موجب می شود در هنگام سفارش آیتم های پیچیده با پرسش های مکرر و نارضایتی مشتری به دلیل دیر آماده شدن سفارش رو به رو نشوید.

جمع بندی این مقاله:

منو کافه باید به گونه ای باشد که پایه و اساس آیتم های اصلی یک کافه را داشته باشد و از سوی دیگر هم بتواند تمامی نیاز های مشتریان را به درستی فراهم کند. انتخاب یک منو نه تنها به منطقه (محل کافه) بلکه به المان هایی مانند فضای کافه و مشتری های آن هم مرتبط است. بهترین راه برای رسیدن به یک منو استاندارد برای جایگاه فعلی ( موقعیت جغرافیایی) آن است که شما منویی استاندارد و معمول را برای کافه خود انتخاب کنید و بعد در مدت ۶ ماه (در زمان تغییر قیمت ها) بر اساس درخواست هایی که از شما شده منویی جدید را تدوین کنید.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.